Vyhledávat v databázi titulů je možné dle ISBN, ISSN, EAN, č. ČNB, OCLC či vlastního identifikátoru. Vyhledávat lze i v databázi autorů dle id autority či jména.
Projekt ObalkyKnih.cz sdružuje různé zdroje informací o knížkách do jedné, snadno použitelné webové služby. Naše databáze v tuto chvíli obsahuje 3150284 obálek a 950589 obsahů českých a zahraničních publikací. Naše API využívá většina knihoven v ČR.
Autor: Naďa Hrčková
Rok: 2005
ISBN: 9788024905242
NKP-CNB: cnb001492106
OCLC Number: (OCoLC)85131610
OKCZID: 110084478
Vydání: Vyd. 1.
Název části: I, Evropský středověk
Půjčte si tento titul v knihovně přes portál Knihovny.cz
Citace (dle ČSN ISO 690):
HRČKOVÁ, Naďa. Dějiny hudby. Vyd. 1. V Praze: Ikar, c2005. 167 s., [8] s. obr. příl.
Hodnocení:
4.3 / 5
(11 hlasů)
Autorka šestidílné edice Dějiny hudby, univerzitní profesorka hudební vědy Naďa Hrčková, působila o roku 1962 na katedře hudební vědy Filozofické fakulty Kniha je ojedinělou příručkou pro milovníky hudby a zájemce o její historii. Podobný typ literatury u nás na trhu v současnosti chybí. Jde o první svazek šestidílné edice Dějin hudby. Naďa Hrčková, která se hudební vědě věnuje soustavně od roku 1962, se ujala nelehkého úkolu seznámit čtenáře s vývojem hudebních forem v evropském prostředí a s nejvýznamnějšími osobnostmi, jež přispěly k rozvoji hudební teorie i praxe, včetně skladatelů. Zvolila formu výkladu, přehledně graficky členěného a doprovázeného margináliemi, což jistě ocení zejména studenti. První díl je věnován období středověku (v následující knize, jejíž vydání se připravuje, se autorka zabývá hudbou v období renesance). Výklad postupuje chronologicky od raného křesťanského bohoslužebného zpěvu, počátky liturgie a její způsoby přes gregoriánský chorál, neliturgický a světský jednohlas vrcholného středověku, goliardské písně, kondukty, chanson de geste, písně trubadúrů, truvérů, minnesängrů, počátky a rozvoj vícehlasu až po ars nova ve Francii a Itálii. Poslední období přináší nové impulsy, je výrazem změn v estetickém názoru na hudbu a předjímá již kulturu renesance. Průběžně autorka popisuje vývoj notace, související úzce s vývojem hudebních forem, a vysvětluje důležité pojmy. Jedna z kapitol pojednává i o anglické vážné hudbě, jejíž charakter se poněkud liší od hudby na kontinentě. Uvedeni jsou také teoretici a první známí evropští skladatelé. Příručka je doprovázena četnými příklady, dobovými ilustracemi, historickými přehledy a výběrem odborné literatury.