Vyhledávat v databázi titulů je možné dle ISBN, ISSN, EAN, č. ČNB, OCLC či vlastního identifikátoru. Vyhledávat lze i v databázi autorů dle id autority či jména.
Projekt ObalkyKnih.cz sdružuje různé zdroje informací o knížkách do jedné, snadno použitelné webové služby. Naše databáze v tuto chvíli obsahuje 3143412 obálek a 948809 obsahů českých a zahraničních publikací. Naše API využívá většina knihoven v ČR.
Autor: Jan Kalenda
ISBN: 9788074549557
NKP-CNB: cnb003349527
OKCZID: 128715107
Půjčte si tento titul v knihovně přes portál Knihovny.cz
Citace (dle ČSN ISO 690):
KALENDA, Jan. Vratký triumf: vývoj účasti na neformálním vzdělávání dospělých v České republice v letech 1997 až 2016. Pořadí vydání: první. Ve Zlíně: Univerzita Tomáše Bati, 2021. 228 stran.
Britský spisovatel Neil Gaiman v jedné ze svých přednášek o literatuře popisuje, že podstatoukaždého příběhu je to, co hlavní hrdina chce a potřebuje. Její nenaplňování pakvede ke konfliktu, který posunuje děj kupředu.Už dlouho před tím, než jsem začal psát řádky této publikace, jsem dobře věděl,že hlavní hrdina tohoto příběhu – tuzemský systém neformálního vzdělávání – usilujeo něco stěžejního, a to větší účast dospělých. Účast, která by byla přinejmenším srovnatelnáse státy na západ od českých hranic. Napovídaly tomu nejen národní i mezinárodnídokumenty, ale i prohlášení politických představitelů, zástupců vzdělávacích organizacía zaměstnavatelů. Tento cíl se však v roce 2011, kdy jsem ho začal více sledovat, zdálbýt v nedohlednu – každoročně se do systému zapojovala jen třetina osob staršíchpětadvaceti let.Nejprve jsem se tématu věnoval jen okrajově jako doplňku svého tehdejšího zájmuo formování státních aparátů v Evropě. Postupně jsem se k němu vracel čím dál častěji.Při hledání příčin marné snahy o růst počtu účastníků neformálního vzdělávání, kterábyla zřetelná už v roce 2005, jsem téma zkoumal nejprve teoreticky, pak epistemologickya metodologicky a nakonec od roku 2013 i empiricky. K tomu mi pomáhaly jak projektydlouhodobého koncepčního rozvoje, které byly realizovány v rámci Centra výzkumuFakulty humanitních studií Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně, tak později i projekt GA ČRBílá místa neformálního vzdělávání v České republice: Neúčastníci a jejich sociální světy.V jejich rámci jsem společně se svými kolegy zkoumal rozmanité aspekty účasti dospělýchv neformálním vzdělávání, ať se jednalo o faktory determinující účast, o úlohu genderu,o percipované bariéry nebo o motivaci k zapojování se do této formy sociální praxe.Zlom pro mne přišel v roce 2018, kdy jsem se začal podrobněji zabývat výsledkymezinárodního šetření Adult Education Survey z roku 2016, které poukazovalo na výraznézvýšení účasti dospělých – do neformálního vzdělávání se zapojoval téměř každý druhýdospělý. Česká republika dohnala Západ a vypadalo to, že hrdina mého příběhu dostal,co chtěl.