Vyhledávat v databázi titulů je možné dle ISBN, ISSN, EAN, č. ČNB, OCLC či vlastního identifikátoru. Vyhledávat lze i v databázi autorů dle id autority či jména.

Projekt ObalkyKnih.cz sdružuje různé zdroje informací o knížkách do jedné, snadno použitelné webové služby. Naše databáze v tuto chvíli obsahuje 2885700 obálek a 870160 obsahů českých a zahraničních publikací. Naše API využívá většina knihoven v ČR.

Registrovat »    Zapomenuté heslo?

Historie výroby a vývoje stavebních strojů v českých zemích. IV., Automobilní jeřáby



Autor: Radoslav Kolomý
ISBN: 9788070372791
NKP-CNB: cnb002983201
OCLC Number: (OCoLC)1031045839
OKCZID: 127864579

Citace (dle ČSN ISO 690):
KOLOMÝ, Radoslav. Historie výroby a vývoje stavebních strojů v českých zemích. Praha: Národní technické muzeum, 2017. 181 stran. Práce z dějin techniky a přírodních věd, svazek 50.


Anotace

 

Tato kniha mapuje výrobu, dovoz a použití automobilových jeřábů na území Československa od meziválečných let do období společenských změn na přelomu osmdesátých a devadesátých let 20. století. První automobilové jeřáby vznikly v USA koncem dvacátých let 20. století. Na území Československa nebyly až na výjimky do druhé světové války žádné automobilové jeřáby vyráběny, dováženy ani používány. První primitivní jeřábová vozidla se na našem území objevila těsně před vypuknutím války a přijela k nám s okupační německou armádou. Další pozoruhodná jeřábová vozidla přijela na naše území teprve s ženijními jednotkami americké armády, která v roce 1945 osvobodila západní Čechy. První vlastní česká konstrukce jeřábové nástavby pro automobilový podvozek vznikla brzy po druhé světové válce z podnětů vzešlých od soukromé firmy Horák a Hlava Praha. Ze Sovětského svazu se do Československa dovážela jeřábová nástavba pod označením K-32 na podvozku nového modelu nákladního čtyřtunového automobilu ZIS 150. Následovaly další modely. Teprve v polovině šedesátých let, když se politickohospodářská situace začala uvolňovat, nabídli jako první své výrobky ke koupi známí němečtí a britští výrobci, zejména anglické firmy Jones a Coles, které jako první vystavily své automobilní jeřáby na brněnském veletrhu. Ze Spolkové republiky Německo to byla kvalitní jeřábová vozidla výrobců Demag, Faun, Liebherr, Gottwald, Krupp, Fuchs, Kässbohrer a další. Protože kategorie automobilových jeřábů do nosnosti 20–28 t byla pokryta tuzemskými výrobci, případně dovozem ze zemí RVHP, byla na Západě zadávána zakázková stavba autojeřábů pouze v nosnostech, které se v ČSSR nebo zemích RVHP nevyráběly. Ze západních zemí byla tato technika kvůli nedostatku finančních prostředků konvertibilní měny opět nakupována velmi úsporně – jednotlivě, nebo po několika kusech. Na podvozky Tatra byly montovány různé nástavby od firem Liebherr, Gottwald, Hyco, Kato, Lokomo, MGK, Metalna, Peiner, Hydrostar, Bumar a zřejmě i nástavby dalších značek. Některé se u nás objevily v provozu, jiné zde byly montovány, ale do provozu byly uvedeny v jiných zemích.

Zdroj anotace: OKCZ - ANOTACE Z WEBU



Přidat komentář a hodnocení

Od: (127.0.0...)