Vyhledávat v databázi titulů je možné dle ISBN, ISSN, EAN, č. ČNB, OCLC či vlastního identifikátoru. Vyhledávat lze i v databázi autorů dle id autority či jména.

Projekt ObalkyKnih.cz sdružuje různé zdroje informací o knížkách do jedné, snadno použitelné webové služby. Naše databáze v tuto chvíli obsahuje 2891170 obálek a 872966 obsahů českých a zahraničních publikací. Naše API využívá většina knihoven v ČR.

Registrovat »    Zapomenuté heslo?

Zurbarán, Francisco de

Nahlásit porušení duševního vlastnictví, nebo práva na ochranu soukromí.

Autor: Zurbarán, Francisco de
Rok: 1598-1664

Biogr./Hist. údaje: Španělský malíř.
Zdroj: Autoritní databáze Národní knihovny ČR

Francisco de Zurbarán

Francisco de Zurbarán (7. listopadu 1598 Fuente de Cantos, Extremadura – 27. srpna 1664 Madrid) byl španělský malíř období tzv. španělského zlatého věku a protireformace. Proslul převážně pro své náboženské obrazy, zobrazující mnichy, řeholnice, světce a mučedníky, částečně také pro svá zátiší. Zurbarán získal přezdívku Španělský Caravaggio pro své neobvykle působivé použití šerosvitu. Zurbarán se narodil ve Fuente de Cantos u Badajozu jako syn Luise Zurbarána, obchodníka, který se také zajímal o umění, a jeho manželky Isabel Márquezové. O umění, konkrétně o malířství jevil zájem již od dětství, pročež ho otec v roce 1614 poslal do Sevilly na tříroční studia k dnes téměř neznámému Pedru Diaz de Villanuevovi.Během pobytu v Seville se Zurbarán oženil s Leonor de Tordera, se kterou měl několik dětí, a v roce 1630 byl jmenován dvorním malířem Filipa IV. Jeho prostý, ostrý, tajemný a na svou dobu příliš neobvyklý styl byl však postupem času kritizován a Zurbarán začal být (ve svůj neprospěch) přirovnáván k mladšímu malíři Murillovi. V roce 1658 se na základě stoupající neoblíbenosti rozhodl přestěhovat do Madridu, kde chtěl najít nové zaměstnání a kde i obnovil své styky s malířem Velázquezem. Zurbarán – tak jako více malířů této doby – zemřel v chudobě a mezi lidmi takřka neznámý.Ve svém díle byl zjevně inspirován italskými manýristy a Michelangelem da Caravaggiem; s ním (a částečně také s Velázquezem) jej spojuje podobně realistický výraz šerosvitu. Dále měl na Zurbarána vliv také malíř Juan Sánchez Cotán a zčásti i sochař Juan Martínez Montañés. Vysoce hodnoceny jsou Zurbaránovy drapérie, především bílé a světlé.

Pro přidání, nebo úpravu fotografie autora se prosím přihlaste: