Vyhledávat v databázi titulů je možné dle ISBN, ISSN, EAN, č. ČNB, OCLC či vlastního identifikátoru. Vyhledávat lze i v databázi autorů dle id autority či jména.

Projekt ObalkyKnih.cz sdružuje různé zdroje informací o knížkách do jedné, snadno použitelné webové služby. Naše databáze v tuto chvíli obsahuje 2885700 obálek a 870160 obsahů českých a zahraničních publikací. Naše API využívá většina knihoven v ČR.

Registrovat »    Zapomenuté heslo?

Lempicka, Tamara de

Nahlásit porušení duševního vlastnictví, nebo práva na ochranu soukromí.

Autor: Lempicka, Tamara de
Rok: 1898-1980

Biogr./Hist. údaje: Americká kubistická malířka polského původu.
Zdroj: Autoritní databáze Národní knihovny ČR

Tamara de Lempicka

Tamara de Lempicka (16. května 1898 Moskva někdy uváděna i Varšava, Polsko – 18. března 1980 Cuernavaca, Mexiko), rodným jménem Maria Górska, byla polská malířka od roku 1919 tvořící ve Francii ve stylu art deco. Studovala výtvarnou akademii v Petrohradě, kde se v roce 1916 také provdala za právníka Tadeusze Lempického. Po bolševické revoluci a nucené emigraci pokračovala ve studiu na Académie Ramson v Paříži. Jejím učitelem zde byl mimo jiné Maurice Denis. Období její největší slávy spadá do 20. a 30. let 20. století, kdy portrétovala pařížskou smetánku. V roce 1918 se jí narodila dcera Kizette. V roce 1928 se však s manželem rozvedli. O pět let později si vzala svého dlouholetého obdivovatele, barona Kuffnera. V roce 1939 s ním emigrovala do USA. Zpočátku krátce bydlela v New Yorku, ale pak se usadila v Beverly Hills v Kalifornii.Zde portrétovala hollywoodskou smetánku (např. Gretu Garbo), i když neslavila tak velký úspěch jako v Evropě. V roce 1943 se opět odstěhovala do New Yorku. Její pokusy o abstraktní umění nebyly úspěšné a malířka ke konci života upadla v zapomnění. V 60. letech se po manželově smrti odstěhovala do Houstonu k rodině své dcery a v roce 1978 do Cuernavacy v Mexiku. Později bylo její dílo opět vychvalováno a vystavováno v prestižních galeriích.Ve svém díle užívala zjednodušené tvary kubismu, často portrétovala lidi z bohatších vrstev. Lesbické motivy, které se rovněž objevovaly v jejím díle, byly ve své době přijímány se smíšenými pocity.

Pro přidání, nebo úpravu fotografie autora se prosím přihlaste: